zondag 26 augustus 2007

Extreme Sites

Ik ben vreemdgegaan. Ik heb een reactie geplaatst op the Amazing Retecool, dat is een blog van jonge mannen met VWO die handig zijn met internet, ietwat puberaal maar men heeft het hart op de juiste plaats. Het gaat over een artikel dit weekend in NRC Handelsblad over de toename van extreem rechtse internetsites.

Mijn reactie is natuurlijk veel te lang voor zo'n fragmentenfarm als Retecool, maar ik ben dan ook ongeveer twee keer zo oud als de gemiddelde retenkoeler. Daar staat tegenover dat ik al internet had toen zij nog peuters waren. Toch benieuwd of het aanslaat. In geval men mocht gaan snijden, hieronder de director's cut van mijn reactie.

Zie eventueel hier de discussie die eraan voorafging.

Gedverderrie wat zijn we het weer eens met zijn allen.

Maar ter zake: waar het hier om gaat is dat de toename van rechtse sites eerst vrij constant en vlak is, maar dan na 9/11 en de moorden op Fortuyn en Van Gogh ineens stijl omhoog schiet. Let je op? Dus de TOENAME STIJGT. De GROEI GROEIT. Natuurlijk neemt het aantal sites altijd toe op deze manier, maar het was eerst lineair, en het wordt exponentieel. Leren ze dat niet meer op school tegenwoordig? De boodschap is: extreme handelingen wakkeren NOG VEEL MEER extreme reacties aan. Ik ben het wel met Behanger eens: jammer dat de afname niet in de grafiek staat, maar het probleem is dat je niet weet *wanneer* die sites verdwenen zijn, dus je moet iets anders verzinnen. Behanger noemt dat "kleine lettertjes", maar daar staat NRC helemaal vol mee. Je moet het wel even lezen, met aandacht en zo. Het is geen blog. Het gaat dieper.

Verder hebben providers wel degelijk een verantwoordelijkheid. Dat het moeilijk is om alles in de gaten te houden, dat begrijp ik, en dat dat niet de hoofdtaak is van een provider, dat snap ik ook. Maar stel, je verhuurt garageboxen. Als je erachter komt dat daar één van Neerlands Succesvolste Exportproducten wordt vervaardigd (XTC ja), of dat er ieder weekend een paar lustmoorden plaatsvinden, kortom, dat daar de wet wordt overtreden, dan moet je wel even de politie bellen.

Nu zijn er buitenlandse providers die dit besef met opzet niet hebben, en daar maken die providers een verkoopargument van. Er is een markt voor, er zit geld in. Er zijn nu eenmaal meer losers dan winners op de wereld, en sommige losers worden gallers, en die hebben altijd een grote behoefte aan anonimiteit. Dus de gallers wijken uit naar die providers. Dat is wat dit artikel onder de aandacht brengt, en het is een probleem waar nog geen goede oplossing voor is.

Mijn eerste provider had ik in 1994. Toen was Internet nog jong, naïef en onschuldig. Wired had het over de Global Village, waar iedereen lief voor elkaar was. Internet hoefde geen wetten, want je had netiquette, en dat was genoeg. Maar de gallers eisten hun plek op. En het beteugelen van gallers werd overgelaten aan de gemeenschap, want justitie zag het als kinderspel. Maar dat bleek het niet te zijn, en er kwamen uitwassen. Kankers, zeg maar, nare ziektes.

En daar moet je voor oppassen, vind ik. En toch ook proberen te genezen.

Dank voor uw aandacht.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Behanger heeft geen bezwaar tegen kleine letters, hij heeft bezwaar tegen grafieken die iets anders uitbeelden dan de bijschriften beschrijven.

Rolf Blijleven zei

Ik ben inmiddels vast van plan om die grafiek overnieuw te gaan maken. Met harde data. Alleen waar ik de tijd vandaan moet halen is nog even een vraag. Maar Jack en Behanger zijn welkom om hun echte namen te geven, als zij tenminste credit where credit is due willen.

Mogelijk gemaakt door Blogger.