zondag 2 maart 2008

Echokliks - Tom Lehrer en David Pogue

Koffie in een studentenhuis in Utrecht op zondagmiddag, net wakker om twee uur 's middags na een nacht studentenleven. Ik was op bezoek. Michiel B woonde daar ook. Hij deed Nederlands, was goed in het oplossen van de Scrypto, had een keyboard en een Brittanica die hij van zijn opa had geërfd, waarin stond dat de Maliebaan de mooiste allee van Europa is.

Ik weet niet meer waarom maar hij begon, met zingen. De philosopher's song van Monty Python. Dat kende ik ook uit mijn hoofd. Een dergelijke medefanaat tref je maar zelden. Ik zong natuurlijk mee, uit volle borst. VRIEND! riep hij toen het uit was, greep mijn hand en schudde die heftig.

Even later liepen we door het Wilhelminapark, ik weet niet meer waarom of waarheen. Hij zong dit liedje.

Dat was twintig jaar geleden. De punch line van Poisoning Pigeons in the Park is me altijd bijgebleven, maar wie het gemaakt had wist ik niet. Ik heb nog wel eens gezocht bij Peter Sellers en Spike Milligan, maar dat was een dood spoor. Tot Bieslog meldde dat er veel Tom Lehrer op YouTube staat.

Is Tom Lehrer een wiskundige die liedjes schrijft, David Pogue is een gadget-columnist die ook liedjes zingt als het hem uitkomt. In dit filmpje trekt hij van leer tegen slecht softwareontwerp. Met een gouden tip voor mensen die veel e-mail moeten beantwoorden, aan het eind.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.