zondag 11 mei 2008

Echokliks - Zomergastje

Neem positie in uw luie stoel, zet versnaperingen onder handbereik, doe alle telefoons uit, zet uw beeldscherm in een prettige kijkhoek en geniet van uw breedbandverbinding. Loket Diversen presenteert Zomergastje, onderhoudende kijksnoep om bij te ontspannen.

In WO II werden de troepen vermaakt en geïnstrueerd met tekenfilmpjes van Soldaat Snafu. SNAFU betekent Situation Normal: All Fucked Up. Deze legeruitdrukking wordt gebezigd als bijvoorbeeld het langverwachte konvooi met nieuwe medicijnen en kogels eindelijk aangekomen is maar slechts acht miljoen toiletrollen blijkt te brengen. Tegenwoordig zou een term als SNAFU worden weggebliept. Ik ben blij dat dit op YouTube staat.

Eerder spuwden we gal over het Pentagon. In de tag cloud kunt u zien dat (kritiek op) de Verenigde Staten een voornaam thema is op dit blog. Om de zaak weer wat in evenwicht te brengen: er is geen land ter wereld waar talent en originaliteit zo de ruimte krijgt. Deze video van meesterjongleur Michael Moschen (30min), op TED, laat zien wat ik bedoel. Je kunt het zo gek niet noemen of je kunt er in Amerika een bestaan mee opbouwen, en daar makkelijker dan waar ook ter wereld. Het vergt wat talent, maar vooral toewijding en blijven geloven in jezelf. In Nederland past dat niet in onze canon, die calvinistisch is en egalitair. Maar elk nadeel hep ze voordeel: hoe trots Rita Verdonk ook is op NL, ook zij zal sneuvelen onder de maaiveldzeis. Let op mijn woorden.

Michael Moschen kan iets en dat trekt belangstelling. Maar iets kunnen is geen garantie voor belangstelling, en evenmin gaat belangstelling uitsluitend naar wie iets kan. Wat is de sleutel tot succes? Vier filmpjes om te illustreren.


  • Heren Toilet stond prominent op de achterpagina van NRC Handelsblad. Ondanks die reclame is het nog geen 700 keer bekeken. Het is kunst, dat wel.

  • Dit Japanse meisje kijkt. Met sprekende ogen, maar verder doet ze helemaal niets, ook niet pretenderen. Ze is meer dan drie miljoen maal bekeken. Blijft u achter?

  • Der Alex is 14 en hij beatboxt. Dat kan hij heel erg goed. Bijna 4 miljoen keer bekeken.

  • Ik vind het een Onvervalste Klotenplaat, maar Lynne en Tessa hebben zichtbaar lol in hun eerste YouTube-filmpje en dat werkt aanstekelijk. Het Stuif-es-in-effect, zeg maar. Ze haalden er een kwart miljoen views mee, dat werd TV-nieuws en een hype. Daarna raakte de lol eraf. Misschien zijn ze binnen, dat weet ik niet.

Conclusies? Kunst is hongeren. Succes kan destructief zijn. De massa heeft soms wel, soms geen smaak. Over smaak valt heel goed te twisten.

Evenals de VS zijn onze privacy en hoe de regering die verkwanselt belangrijke thema's op Loket Diversen. Daarom tot besluit een half uurtje mini-TV van Jansen en Janssen, waarin dat allemaal aan de orde komt.

3 opmerkingen:

Floris Dogterom zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Floris Dogterom zei

http://www.youtube.com/watch?v=iLEMJdSH4PE

Rolf Blijleven zei

Hah! http://www.youtube.com/watch?v=7miRCLeFSJo

Mogelijk gemaakt door Blogger.