zaterdag 19 juli 2008

Volledig geïnformeerd

Een paar keer per week zit ik een uur in de trein: half uur heen, half uur terug. Grootste ergernis is zonder meer de onhebbelijkheid van medepassagiers om ongegeneerd te telefoneren. Een mp3-speler is onontbeerlijk, want je concentreren op je lectuur is er niet meer bij.

Er zijn al heel wat columns aan dit gedrag besteed. Hoofdverklaring is doorgaans iets als de doorgeschoten liberalisering van de NL maatschappij. Teneur: waar het vroeger nog gewoon was dat jouw persoonlijke vrijheden ophielden waar die van de ander begonnen, laat de 21ste-eeuwse Bataaf zich door niets of niemand meer hinderen in zijn vrijheidsbeleving. Zoiets.

Het zal allemaal wel, maar daar wilde ik het niet te lang over hebben.

Gisteren, in de trein tussen Hilversum-Noord en Amsterdam, besefte ik opeens wat mij het meest ergerde aan mobiel belgedrag in het OV. Want wat is nu eigenlijk het verschil tussen een op luide toon gevoerd kakelgesprek tussen 2 of meer mensen en een mobiele beller? Beide situaties zorgen ervoor dat ik 5x dezelfde alinea in een gratis krant lees en nog niet heb opgenomen wat er staat.

Het is het gebrek aan informatie. Als ik dan toch gedwongen naar een gesprek moet luisteren, dan wil ik ook alles weten. Daarom stel ik voor dat iedere mobiele beller die van zins is gesprekken te gaan voeren in het OV als de donder een moderne GSM met luidsprekerfunctie aanschaft. Zodat ik kan kiezen tussen de Trojan Skinhead Reggae Box Set op mijn iPod, dan wel een volledig gesprek over de liefde (“Neeee, zei-ie dat echt?”), de zaak (“Vraag Marjolein anders even of ze die conference call voor me wil cancelen”) of de plannen voor vanavond (“Doen we eerst ff een jointje, OK gast?).

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.