dinsdag 18 november 2008

EPD en Ajax-PSV

Live voetbal trekt een bepaald publiek. Voetballiefhebbers, namelijk. Natuurlijk.

De fiscus en de politie hebben kentekens gescand van bezoekers aan Ajax-PSV in de Arena, en ingezien dat ze de toestroom naar zo'n tijdelijk en vrijwillig concentratiekamp kunnen gebruiken als een soort drukjacht op fraudeurs en belastingontduikers. Er is voor 92.000 Euro geïncasseerd en er zijn 50 auto's in beslag genomen. Een mooie vangst!

Er gaan 51.256 toeschouwers in de Arena, van het deel dat met de auto kwam zijn 17.000 kentekens gescand waarvan 420 keer prijs, dat is 2,5%. Let op wat hier gebeurt: diender scant een kenteken, kenteken wordt ter plekke gekoppeld aan burger service nummer en dat wijst uit welke belasting u nog niet betaald heeft. Dit heet "koppelen van bestanden". Dat de overheid dit gewoon mag doen lijdt geen twijfel.

Maar waarom bij Ajax-PSV, en niet bij Toppers, die immers ook voor een uitverkochte Arena kweelden? Of bij North Sea Jazz, met 70.000 bezoekers in 3 dagen? De conclusie is onvermijdelijk: het percentage prijs is onder voetbalfans hoger.

Als deze actie geen resultaat is van data-mining, van trends zoeken in grote hoeveelheden persoonlijke gegevens, dan weet ik het niet meer. En toch heb ik er nog niemand over horen vallen. En dat is vreemd want privacy is een open zenuw, vandaag de dag.

Het EPD, bijvoorbeeld, is van origine een goed idee bedoeld om o.a. te voorkomen dat uw verkeerde been wordt geamputeerd. Echter zodra een persmuskiet een ziekenhuis binnenloopt, zich voordoet als employee van Getronics en zodoende toegang krijgt tot de ziekenhuiscomputer, huilen wolven in het bos dat zorgverzekeraars dit kunstje vast en zeker gaan nadoen.

Maar dat ieder mobieltje dienst kan doen als peilzender en afluistermicrofoon, daar hoor je maar weinigen over. Of neem de bonuskaart van Albert Heijn: ons koopgedrag wordt in kaart gebracht, maar voor korting werken we daar graag aan mee. Dat Albert ons koopgedrag ook beïnvloedt met die gegevens, of dat een ICT-jojo bij AH die gegevens ook buiten het concern kan verpatsen, daar hoor ik niemand over.

Onze privacy staat ernstig onder druk. We werken er zelf het hardst aan mee. Maar de media geven ons een hype, terwijl ze juist het kaf van het koren zouden moeten scheiden.

bron: NRC Handelsblad.

1 opmerking: