woensdag 31 december 2008

Echoklik: Google Zeitgeist

Altijd leuk, de meest gegoogelde woorden, overzichtelijk gesorteerd per land. Geeft een leuk beeld, denk je dan. En inderdaad, we zien dat Sociaal Netwerken via Internet een enorme vlucht genomen heeft: Hyves en andere lokale equivalenten staan overal hoog genoteerd. En ook YouTube komt in vrijwel alle lijstjes voor.

Maar opmerkelijk op 5 in Nederland: Google! Zit je op Google, wat tik je in: google.

Deze zoekterm staat ook in de top 10 van Australië, Duitsland, Oostenrijk, Canada, Nieuw Zeeland, Singapore, Zuid Afrika - dus hele volksstammen over de gehele wereld zijn volslagen clueless.

Onvermijdelijke conclusie: de massa is dom, kijkt YouTube en is sociaal zonder ook maar iemand in levenden lijve te hoeven zien. En overal waar ze internet hebben is dat zo.

Loket Diversen wenst u een mooi 2009.

5 opmerkingen:

Floris Dogterom zei

Ik meende dat het 'in levende lijve' is, beste taalkijkert. Maar de Belgen, die, zoals bekend, beter Nederlands kunnen dan wij, weten het beter dan ik: http://taal.vrt.be/taaldatabanken_master/spellen_schrijven/i-iz/st-i0243.shtml. Toch krijgt 'in levende lijve' veel meer hits bij Koekel. Maar dat zegt waarschijnlijk meer over de schrijverts dan over de correctheid van hun schrijfwjze. Warme taalgroeten uit de voormalige Franse kolonie Pondicherry, India, van Frans Fruitschaal.

Rolf Blijleven zei

Ik geef toe dat deze is afgevangen door de correctrice, maar het is in levendeN lijve. Net als je het aan deN lijve hebt ondervonden.

Veel plezier en kijk uit voor de tijgers.

Floris Dogterom zei

Wist ik ook eigenlijk wel, met mijn Duitse verleden. Derde naamval mannelijk krijgt een n in het bijvoeglijk naamwoord, en, hoewel in het Duits ook al verouderd, een e als suffix aan het zelfstandig naamwoord.

Tijgers? Die zitten aan de overkant (Sri Lanka) - hoewel de Tamil Tijgers daar, zo lees ik in de Deccan Chronical (http://www.deccanchronicle.com/), op het punt staan weggevaagd te worden door het regeringsleger.

Rolf Blijleven zei

Ja, ik had natuurlijk Pondicherry gekoekelmept, dus ik zag 't in de buurt van Tamil Nadu staan. Die tijgers (ik bedoelde zowel Tamil als super furry cats) zijn hier ook in het nieuws. NRC bevestigde de lezing van regeringswege, maar merkte droogjes op dat er nog veel meer Tamil aanhang woont ten noorden en zuiden van het leeggevaagde gebied.

Je hebt toch geen blackberry of zo, dat je Loket Diversen zo bijhoudt?

Floris Dogterom zei

Nee, geen Zwarte Bes. Maar internet is alomtegenwoordig in deze ICT-backoffice van het Westen. En omdat de situatie aan het thuisfront mij gebiedt regelmatig te mailen, zit ik vaak in internetcafe's en pik ik het Loket altijd even mee. Ik las Couperus op reis, dat begrijp je inmiddels.

Mogelijk gemaakt door Blogger.