woensdag 7 oktober 2009

Echoklik: Microsoft presenteert de muis van de toekomst

Click here for English

Microsoft slaagt er maar niet in om overtuigend over te komen met nieuwe ontwikkelingen. Dat hadden we al eerder opgemerkt, maar we zien het weer gebeuren.

Neem ter vergelijking eerst de presentatie van Google Wave. Gepresenteerd als "loooooong" video dus je weet van te voren waar je aan toe bent, het is opgenomen met publiek erbij dat herrie maakt, de presentatie is eerlijk, allesbehalve gelikt, er is wat gestuntel en gegiechel. Wave crasht een paar keer. Maar het publiek is enthousiast, wat je ziet is echt nieuw, je voelt op je klompen aan dat hier vooruitgang wordt gemaakt. Je ziet een klein team van redelijk ontspannen mensen. "Leuk", denk je dan, "ben benieuwd".
Die video verscheen ongeveer in juli en inmiddels is er rond Wave een hype ontstaan. Net als bij Gmail moet je ervoor worden uitgenodigd, op Twitter wordt om uitnodigingen gelogen, gesmeekt en gevochten. Onzin, want je moet gewoon even wachten. Maar de presentatie laat wel zien dat Googlers meedenken met gebruikers, goed nadenken over wat zinnig ontwerp is, over wat prettig werkt en wat niet.

Vergelijk dat eens met de presentatie van de nieuwe muizen van Microsoft. Een kort stukkie tekst. Je kunt een PDF en een video downloaden, niet embedded bekijken. Op Loket Diversen draaien we daar onze hand niet voor om, maar zo'n softwaregigant neemt die moeite blijkbaar niet. Uitgesproken knullig. Het onthult een zekere onverschilligheid naar het publiek en tegelijk wordt op deze manier de middelvinger opgestoken naar de 11 mensen die er toch duidelijk hard aan hebben gewerkt. Hun inspanningen worden stiekem geserveerd in een achterafhoekje, niet voor publiek dat mag juichen en joelen.

Die 11 mensen lijken niet veel ruimte voor hun creativiteit te hebben gehad. Of die creativiteit is niet (meer) aanwezig, dat zou ook kunnen. We zien aardige dingen maar de kreet Frustrated Total Internal Reflection is zo gruwelijk fout dat-ie in aanmerking komt voor een Darwin-award: met zo'n slogan draai je het product meteen al de nek om, nog voordat het überhaupt op de markt verschenen is. Verder valt op dat alle toekomstmuizen bedraad zijn. Waarom niet draadloos? Komt er zoveel data langs dat Bluetooth het niet aankan? Is Zigbee verboden door meneer Balmer?

Alle respect voor de technische prestatie van die 11 mensen, daar niet van. Maar MicroSoft doet weer zo timide en schutterig over de toekomst dat je daar moeilijk vertrouwen in kunt hebben. Alsof ze nu al weten dat ze over 10 jaar niet meer bestaan.

Futuroloog en schrijver Bruce Sterling riep laatst nog uit: Microsoft, that's where ideas go to die. Ik vrees dat hij gelijk heeft.

Even terug naar Google. Deze jongen laat iets zien over Chrome. Let op, hij zegt: "één van onze grondbeginselen bij het ontwerpen is: we willen de gebruiker niet interrumperen". Het lijkt zo simpel, maar het is van vitaal belang: geen windowtjes met "are you sure?" meer. Hoeveel tijd van uw leven hebt u daaraan verspild?

Waarschuwingswindowtjes zijn ernstig 20ste eeuw, en dus niet meer van deze tijd. Software van de toekomst moet slimmer in elkaar zitten, zo slim dat de makers er zelf graag mee werken.

Toch maar aandelen Google, dan?

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.