zaterdag 14 november 2009

FF snel wat virusscanners vergeleken

Click for English

Laptop besmet met een virus, dus maar even wat virusscanners vergeleken. Conclusie: gratis AVG werkt niet en McAfee is de goedkoopste die wel werkt.

Het eerste symptoom van de besmetting was dat mijn laptop niet wilde doorstarten. Meer..

Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om een aantal antivirusprogramma's met elkaar te vergelijken. Ik wilde namelijk af van McAfee omdat dat op de meest ongelegen momenten updates gaat downloaden en gaat scannen.

  • AVG was (bij wijze van proef) op deze laptop geïnstalleerd maar signaleerde hoegenaamd niets. AVG is gratis.
  • Norton Online Scan signaleerde de meeste besmettingen: 5. De online scan is gratis en duurt een nacht. Norton op je harddisk kost € 50 per pc per jaar.
  • Kaspersky en TrendMicro on-line scans signaleerden ieder 3 van de 2 bedreigingen. Ik denk dat Norton vals alarm gaf op twee bestanden. Kaspersky en TrendMicro zijn duurder dan Norton.
  • Maar McAfee kostte, met ING rentepunten slechts € 15 + € 3 vervoerskosten. Met die rentepunten kun je overigens verder erg weinig.

McAfee mag nog een jaartje blijven.

foto: Quiplash! by CCSA

2 opmerkingen:

alex zei

heb je ook al eens een proef met nod32 gedaan?en hoe waren uw bevindingen dan

Rolf Blijleven zei

NOD32 heb ik niet geprobeerd, ik had er eerlijk gezegd nog niet eerder van gehoord. Mijn onderzoekje was FF snel. Vandaar ook.
NOD32 kost € 37 Euro per licentie, of € 65 voor 3 machines. Dat is in vergelijking met Norton niet heel duur, maar wel veel duurder dan McAfee met korting (ING-rentepunten).
In deze vergelijking staan ze op de 2e plaats. Op Twitter is men over het algemeen positief.

Mogelijk gemaakt door Blogger.