woensdag 6 januari 2010

Inzicht in zoekgedrag en ander googlesnoep

De uitstekend verzorgde nieuwjaarsbijeenkomst van de Kamer van Koophandel midden-Nederland vanmorgen trok ruim 1000 bezoekers. Uw razende reporter (be)licht één krent uit de pap. Maar dan wel een hele mooie.

De icing on the cake van dit ochtendvullende programma vond ik het halfuurtje verzorgd door Pim van der Feltz, directeur van Google Nederland. Hij gaf een paar opmerkelijke inzichten.

Kopers on-line zoeken totdat ze vinden wat ze zoeken. Dat lijkt triviaal, maar het is een groot verschil met winkelen in de stad of in een dorpswinkel, waar je op een zeker moment genoegen moet nemen met het aanbod. En on-line shoppen is niet alleen beter voor de consument, ook de producent kan er baat bij hebben. Van der Feltz gaf als voorbeeld een tuinder in Limburg die lavendel levert, maar dan wel 110 verschillende soorten. De regio Limburg is te klein voor zo'n diversiteit, maar het marktplein van de Global Village niet. Deze tuinder verkoopt ook aan Spanje - waar de omstandigheden voor het kweken van lavendel toch veel beter zijn dan in Limburg, zou je zeggen.

Maar de klap op de vuurpijl in Van der Feltz' betoog vond ik zijn presentatie van Google Insights for Search, geïllustreerd met dit voorbeeld waarin je ziet hoe vaak en wanneer mensen in Nederland het woord "kluis" intikken in Google. De piek bij oktober 2008 is het moment dat Fortis dreigde om te vallen en werd opgesplitst. Op dat moment wil men zijn geld van de bank halen. Vooral in Zuid-Nederland, ziet u wel?

Insights for Search is gelanceerd in februari 2009, zonder enige bombarie en zelfs ietwat terloops zoals Google dat wel vaker doet. Maar het is een heel krachtig instrument, voor marktonderzoek, voor onderzoek naar massagedrag, noem maar op. En gratis. Want merk op: er wordt elders nog steeds dik geld gevraagd voor dit soort gegevens, door marketingbureaus en aanverwanten. Die markt is hiermee behoorlijk op de tocht gezet. En ook dat flikt Google wel vaker, zie gratis maps voor Droid die TomTom-aandelen doen kelderen, zie de introductie van Nexus vandaag: aaifoon is binnenkort has-been, want Nexus lust iedere simkaart. Google snapt de markt.

Een laatste voorbeeld uit de koker van Van der Feltz: dankzij internet kunnen we ons beter informeren. U gaat naar de fietsenwinkel met een printje van de fiets die u hebben wilt, met daarop ook de prijs die u ervoor wilt betalen. Ik ben daar zelf niet brutaal genoeg voor, ik ga dan wel naar die winkel van dat prijskaartje. Maar neem aan dat het gebeurt. De ene winkelier zal reageren met tandengeknars, de andere opent fietsenwinkel.nl. En die kijkt dan eens goed naar onze vakantiebestedingen als het crisis is: de vraag naar elektrische fietsen.

Nog niet eerder kon je zo makkelijk de vraag naar dingen in kaart brengen. Wie lenig genoeg is om daarop in te spelen heeft een goede toekomst.

Trouwe lezers weten dat Loket Diversen de kwaliteiten van Google niet onder stoelen of banken steekt. Wordt het zo onderhand niet eens tijd voor de keerzijde?

Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.