donderdag 13 januari 2011

Uitbuiting 2.0: gratis schrijftalent gezocht

Organisaties als VPRO, ASN Bank en Goal.com beschikken over riante budgetten, maar willen niet betalen voor content. Terwijl zij daarmee zelf wel geld binnen halen.

Het beeldscherm regeert ons leven. Nieuwe media als blogs en twitter praten terug. Dat werkt verslavend. En dus begint iedereen die aandacht wil en iets te zeggen heeft, een blog - ook gij, Brutus.

Maar dan komt het probleem: bloggen is een duursport. Vergelijk het met Peanuts, Garfield, Fokke en Sukke: één zo'n cartoon maken is zo moeilijk niet. Maar dag in dag uit, jaar in jaar uit blijven produceren, daar is creativiteit, discipline en heel veel uithoudingsvermogen voor nodig. Een blog is als een tijdschrift: je moet met ijzeren regelmaat steeds weer nieuwe content brengen, anders blijft het publiek weg.

Verenigt U!

De oplossing voor dit probleem heet Community Building. Men neme:
1 goed doel, wat 'goed' is mag u zelf weten;
1 redactie, mag onderbezet en onderbetaald zijn;
1 content management systeem, dit kan gratis maar de kosten zijn aftrekbaar dus u kunt hier Dotkommer & Quel BV helemaal loos laten gaan.

Vervolgens vraagt u aan Jan & Alleman om stukjes te schrijven voor uw blog. De redactie zift de parels uit de strontvloed en ziedaar: een prachtig blog en het leefde nog lang en winstgevend.

Moet u niet betalen voor die stukjes? Nee, dat hoeft niet. Als uw goede doel maar emoties losmaakt, dan zijn er altijd wel ijdele kletsmajoors die maar wát graag voor nop hun mening ventileren (ook gij, Brutus.) Het kan met het milieu, het kan met kennishonger, het kan met voetbal.

Het probleem is geld.

"Met Neerlandici kun je de grachten dempen"

Echt schrijftalent is zeldzaam. Daarom betalen Grote & Betrouwbare firma's grif voor een website die prettig leest. Waarom zie je nooit een taalfout op ING.nl of AH.nl? Daar zijn taalprofessionals aan het werk, die verdienen daar hun brood mee.

De definitie van een goed doel is dat het bestaat van donaties. Amnesty International en de stichting MS-research zijn bijvoorbeeld erkende goede doelen.

De VPRO, ASN bank en Goal.com zijn dat niet. VPRO zet elk jaar een kleine 70 miljoen euro om. ASN is een fatsoenlijke bank, maar met winstoogmerk. Goal.com noemt zich world’s largest new media football community en heeft naar eigen zeggen een redactie van 450 mensen wereldwijd. Werken die voor nop? Welnee.

Maar ASN bank werft pro deo bloggers; de VPRO zoekt gratis recensenten voor Noorderlicht; Goal.com zoekt schrijvers die op "(semi)vrijwillige basis" willen werken [1].

De beloning: eer, naamsbekendheid, een publiek, misschien de mogelijkheid om door te groeien.

Waarom krijgt dat schrijftalent geen fatsoenlijk honorarium? Omdat er altijd wel onnozele halzen zijn die genoegen nemen met de droom van een beloning. Of überhaupt dat geld niet nodig hebben: wie in loondienst zijn ei niet kwijt kan is blij met een uitlaatklep en de streling van your name in print is mooi meegenomen.

HOUDT DE DIEF!

Is dit broodroof voor freelance-schrijvers? Soms wel, soms niet. Afgelopen zomer wierf Opzij twee bloggers en beloofde ‘eeuwige roem en glorie’ als beloning. De Freelancersassociatie viel er breeduit over, en met succes: Opzij gaat betalen [2].

Ik vroeg de Freelancersassociatie wat zij vonden van het geval Noorderlicht. Het antwoord: wij zien hier geen kwaad in want het auteursrecht blijft bij de schrijver en het boek dat je recenseert mag je houden.

Hier brak mijn klomp.

Het gaat om de emotie!!

De onderwerpen van voordewereldvanmorgen zijn mij sympathiek, daar niet van. Ik ben ook al een jaar of twintig lid van de VPRO want ik vind dat ze moeten blijven. Ik koop zelf boeken die ik gratis recenseer. Dat doe ik voor de lol en ik wil - heel dom, toegegeven - geen irritante reclame op mijn blog. Dus ik heb deze recensie bij wijze van voorbeeld aangeboden aan de VPRO. (Tot op heden geen reactie.)

cybervolksopstand

Community building hoopt op een ground swell, een massabeweging in cyberspace. Wat Youp van het Hek ontketende met De Help was een typische ground swell. Dat hij een open zenuw zou raken kon hij van te voren niet weten, de massale reactie was spontaan.

ASN, VPRO en Goal.com doen net zoiets, maar ze proberen de bevalling op te wekken. Het goede doel is een vermomming van het hoofddoel: geld. Meer lezers betekent gewoon omzet voor ASN, budget voor de VPRO, reclame-inkomsten voor Goal.com.

Daarom behoort er materiële beloning te zijn voor die content. Het hoeft niet per se in geld, maar níet fatsoenlijk belonen geeft blijk van minachting voor de mensen die je willen helpen en dus ook voor de eigen boodschap.

Foto: Malta - Euro's (coins) door Martin Fisch aka Marfis75 onder Creative Commons

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.