woensdag 18 mei 2011

*vraag stelt* (PRIJSVRAAG!)

Hebt u dat nou ook, van die momenten dat u wenste dat Twitter eerder was uitgevonden dan e-mail?

Als u zich door vijf schermen geneuzel moet worstelen om te zien of u er iets van u verwacht wordt, bijvoorbeeld, of bij de 48ste CC van Kannix aan Deenix over een onderwerp dat u niet raakt?

Ik moet toegeven dat ik eerst ook sceptisch was, maar communiceren in zinnen van 140 karakters is niet alleen zeer wel mogelijk, het is vaak zelfs een stuk efficiënter dan mail. Dankzij die beperking gaan mensen bondiger formuleren. Weliswaar lukt dat niet altijd, de één is er beter in dan de ander, sommigen zullen het nooit leren en een complex en gevoelig onderwerp laat zich nu eenmaal slecht samenvatten. Maar door de bank genomen is Twitter leuker, vlotter en vooral veel minder interruptief dan mail.

Het leuke is dat je door die beperking ook allerlei nieuwe taal ziet ontstaan. De afkortingen (OMG, WTF, LOL, etc. etc.) wil ik even laten voor wat ze zijn, het gaat me nu even om de constructie zoals de titel van dit stukje. Nog geen twee jaar oud en volgens mij specifiek ontstaan op Twitter. Voor de taalkundige ontleders onder u, de constructie is:

sterretje - bijvoeglijke bepaling (of hoe heet dat) - 3e persoon enkelvoud onvoltooid tegenwoordige tijd - sterretje.

Bent u daar nog? Fijn. Zet er Zegt het meisje dat voor om een hele zin te krijgen. Enkele voorbeelden:

een 9 voor mijn scriptie! *trots is*

Hèhè, even op de bank *in bak chips graait*

en dan nu: aan de slag! *iPod & laptop pakt*

Waarom het meisje dat en niet de jongen die? Omdat het opvallend vaak vrouwen van onder de 40 zijn die dit bezigen. Het heeft wel iets koddigs, of beter gezegd iets cutes (spreek uit kjoets), vindt u ook niet? Je mag natuurlijk nooit generaliseren, maar best kans dat het gedachtegoed van Bridget Jones' Diary en Shopaholic niet ver weg is. Lijkt mij, zo te zien.

Prijsvraag!

Maar laat ik geen voorbarige conclusies trekken. Op- en aanmerkingen hieronder of aan @RolfBly zijn van harte welkom. Wie bovendien aannemelijk kan maken waar deze taalvernieuwing precies vandaan komt maakt kans op een boekenbon.

Foto: Spectacled Owl, door Picture Taker 2 onder Creative Commons

4 opmerkingen:

Kophieps zei

Ik heb de constructie niet eerder kunnen doorgronden, maar door jouw voorstel 'zegt het meisje dat' eraan te laten voorafgaan, kan ik het kunstje nu zelf ook. In je voorbeelden gaat het trouwens om 1)een naamwoordelijk deel van het gezegde 2)een bijwoordelijke bepaling en 3)een lijdend voorwerp. Alleen in 1) kun je 'trots' tevens een bijvoeglijke bepaling noemen. Volgens mij dan.

Rolf Blijleven zei

Had al zo'n vermoeden dat bijvoeglijke bepaling de lading niet helemaal dekt. Is er niet een overkoepelende term voor X in

Blabla, zegt het meisje dat X [werkwoord 3e pers e.v. o.t.t.]

?

Kophieps zei

het woordje 'dat' valt ook binnen X. 'dat trots is', 'dat in de bak chips graait' enz. zijn bijvoeglijke bijzinnen en attributen bij 'meisje'.

Seven Inchmania zei

Ik lees 140x liever een compleet artikeltje op Loket Diversen dan een boer van 140 tekens.

Mogelijk gemaakt door Blogger.