zondag 30 oktober 2011

Niek en Geurt - geek en nerd - watchen Google, Facebook en Joodse humor.

- Ze gooien code search d’r uit!
- Huh?
- Google. Draait code search de nek om. 't Staat stof te vergaren, schijnt. Moet plaats maken voor nieuwe dingen.
- Maar, maar, als ze dat doen kunnen ze toch straks niet meer aan fatsoenlijke programmeurs komen?!
- Nou, de hedendaagse programmeur googelt zijn code bij elkaar, dat gaat prima. Die heeft code search niet echt nodig. Maar er staan handige dingen op. De essentie van wat je moet weten op drie schermen, dat werk.
- Ja precies. Raar hoor. Zou het niet gebruikt worden?
- Kweenie. Ik keek ook maar af en toe, eigenlijk.
- Als Google ergens mee stopt, dan kan 't twee redenen hebben. Óf het was een flop..
- Zoals Buzz. En Wave. Plus, zou dat echt wat worden? Komt wel vriendelijker over dan Facebook. Dat wordt wel steeds eviller. Echt! Kwam erachter dat ik overal gevolgd word als ik niet uitlog. Bleek dat er een laag privacy-instellingen bijgekomen was, die ongevraagd open was gelegd. Niet te vertrouwen, die Suikerberg.
- O, dat doet me denken. Waarom beantwoordt een Jood een vraag altijd met een wedervraag?
- Wat heeft dát er nou weer mee te maken?
- Nou, Zuckerberg, dat is een Joodse naam, zo kom ik er op. Weet jij waarom een Jood een vraag altijd met een wedervraag beantwoordt?
- Weet je dat ze dat ook echt doen, vaak? Had ik Moshe aan de telefoon, of Avram, of Zvika, dan vraag ik iets, vragen ze eerst waarom ik dat wil weten, of waarom dat belangrijk is.
- Precies. Dus: Waarom beantwoordt een Jood een vraag altijd met een wedervraag?
- Waarom zou een Jood een vraag níet met een wedervraag beantwoorden?
- O, je kende 'm al?
- Hoezo?
- Laat maar. Anyway, de ándere reden dat Google iets de nek omdraait, dat is als 't aan zijn eigen succes ten onder gaat.
- Vertel!
- Nou, zoals met de Translate API. Machinevertalingen op basis van statistiek, was dat. En die API, dat was te gek. Pleur je een URL of een tekst naartoe, kreeg je een vertaling terug. Enorm succes.
- Nou fijn hoor. Spam in kromspraak in je moerstaal, kregen we toen.
- Precies, dat was het probleem. Er kwamen zoveel machinevertalingen op het web dat die gingen domineren. En Translate was zelflerend, maar hij moest dan wel kunnen leren van góede vertalingen, niet van zijn eigen shit. Dus toen liep de kwaliteit van Translate achteruit. Zijn vertalingen werden slechter, in plaats van beter. Dat was niet voorzien.
- Ik vind dat toch knap hoor, wat ze bij Google allemaal doen met die enorme hoeveelheden data.
- Jaa, vind ik ook. En ik vind het dan ook best sympathiek dat ze het dan ook gewoon killen, als het misbruikt wordt.
- Ja. Maar die paar pagina's code search, dat kan ze toch de kop niet kosten?
- Ik snap het ook niet.
- Zouden ze dan toch een beetje evil worden?
- Kweenie. Zou wel erg stom zijn. Maar ze worden wel minder lief. Zakelijker. Lijkt het.
- Ik zie regelmatig ex-googlers. Die zijn dan iets in de non-profit gaan doen, of een startup, of zo. Dan hadden ze het bij Google toch niet echt naar hun zin. Te commercieel, denk ik.
- The best minds of my generation are thinking about how to make people click ads. That sucks. Dat zei de man die precision advertising gemaakt heeft voor Facebook. Jeff Hammerbacher, toen 23 jaar, afgestudeerd wiskundige. Harvard.
- Tja. De westerse wereld raakt verdeeld in mensen die in advertenties trappen, en mensen die dat niet doen.
- Ja, dat is zo. Een vriendin van me, zei dat. Die advertenties in Gmail, ik zie ze niet meer, zei ze.
- Nee, klopt, ik ook niet.
- Aha. Jij bent immuun voor de verleidingen van advertenties?
- Nou.... ik ga liever af op ervaringen van anderen. En schreeuwerige advertenties heb ik de schurft aan.
- Dan behoor je tot een elite. De meeste mensen zijn willoze slachtoffers van advertenties. Daar doen ze het voor. Daardoor kan jij gratis blijven gmailen, en al die andere dingen gratis blijven doen op het web.
- Zou het?
- Ja. Het Cyberlompenproletariaat, heet dat. Orwell, die zei het ook al.
- The power lies in the proles, bedoel je.
- Precies. Dat heeft Google goed begrepen.
- Is Google dan tóch evil? Stiekem?
- Dat kun je zo niet stellen. Een bedrijf moet winst maken, anders overleeft het niet.
- Nou, ik ga mijn Gmail maar eens backuppen. Je weet maar nooit.

<de volgende morgen>
- Hee, moet je zien. Koders.
- tistat?
- een alternatief voor Code Search. Met dank aan @kopstukken.
- Wie?
- Laat maar. Je mist wat hoor, als je niet twittert.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.