maandag 4 augustus 2014

Een IT-er is ook maar een mens

Er zijn mensen die niet met hun IT-ers overweg kunnen. Zelf ken ik enkele goede, vakbekwame IT-ers met wie ik uitstekend overweg kan, maar ik moet helaas toegeven dat die vrij zeldzaam zijn. Het probleem is dat de meeste IT-ers te veel stress hebben om hun werkelijkheid, die pervers, levensgevaarlijk en vol zwarte magie is, inzichtelijk te maken voor normale mensen zoals u en ik.

Dit stukje van Webwereld richt zich op IT-ers. Laat ik het eens vertalen, dacht ik. Of beter gezegd, in eerste instantie dacht ik 'welke botte hork durft dit zomaar te publiceren, daar begrijpt een normaal mens toch geen jota van?'

Maar laat het even tot u doordringen: het is die IT-er zijn schuld als het kastje waarmee u afrekent, gehackt blijkt te zijn en als uw bank u en uw lotgenoten de miljoenen moet vergoeden die de hacker in een zwart gat heeft laten verdwijnen. En de IT-er is niks gevraagd toen dat kastje werd aangeschaft. De arme drommel.

Hieronder ziet u een verklarende woordenlijst van dat stukje met dat linkje hierboven.

pwnen - is een tikfout in "ownen" (bezitten) uit World of Warcraft die beklijfd is (in IT-kringen). Als je iemand verslaat in WoW dan 'own' of 'pwn' je hem/haar. Dus als je een kassa kraakt, dan 'pwn' je die kassa.

Dit doe je met point-of-sale-malware, maar dat snapte u natuurlijk al.

Een drive-by-aanval, voluit drive-by-download-attack, is als er irritante, schadelijke of anderszins kwaadwillende software binnenkomt, verstopt in iets anders dat je (meestal argeloos en zonder goed te kijken) zelf downloadt. 'Iets op internet bekijken' is ook 'downloaden', trouwens, en dat realiseren mensen zich niet. Dus: je bekijkt iets op het web, en in de kantlijn staat een advertentie, of bovenaan de pagina staat een (meestal) wervend plaatje. Dat is al genoeg om besmet te raken.

Bruteforcen is het uitproberen van alle mogelijke lettercombinaties. Dus eerst a t/m z, dan aa t/m az, ba t/m bz, en zo voort. Dit met brute rekenkracht uitproberen werd volgens mij voor het eerst toegepast in schaaksoftware, die dus alle mogelijke tegenzetten doorrekende en dan de gunstigste uitkoos.

Wat RAM-scrapers (en niet -scapers) schrapen legt de auteur zelf uit.

Heb medelijden met uw IT-er.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.