woensdag 21 oktober 2009

Sint Maarten & Halloween

Er komt een groepje kinderen het tuinpad op, ze bellen aan, u doet open. De kinderen zingen dan een liedje, ieder voor zich in een eigen toonaard en prestissimo want deze beproeving moet zo snel mogelijk afgeraffeld. Wat er klinkt heeft wel iets van een symfonieorkest dat aan het stemmen is of van freejazz door dilettanten. Niet om aan te horen.

U reageert hierop echter met een dolenthousiast "ooo, wat mooi jongens!" en keert stante pede ampele doses snoep uit. Dat is namelijk de deal.

De schoolfrik in mij zou wensen dat ik de moed had om het anders aan te pakken.
- Nou jongens, dat leek echt nérgens naar. Da's toch geen liedje op deze manier? Daar krijg je niks voor hoor, dat moet wel even beter. Eerst even stemmen dat we op dezelfde noot beginnen. <zingt een la> Siiint..
- <kinderen in koor, onvast> Siiint
- luister naar mekaar jongens, Siiiint
- <kinderen in koor, nu beter> Siiint
- en allemaal tegelijk nu <dirigeert> Sint Maarten..
Waarop dan een redelijke uitvoering van het versje volgt. Want ze kunnen het best, als je het een beetje begeleidt.

"Nou, doe jij maar open dan", zei mijn vrouw, die dat geveinsde enthousiasme veel beter beheerst dan ik en bovendien ook altijd dichter bij de deur is met Sint Maarten.

De realist in mij is echter veel sterker dan de schoolfrik. Halverwege mijn openingszin beginnen sommige kinderen namelijk van schrik heel hard te huilen, anderen gaan schelden of (erger) uitlachen en de begeleidende ouder kijkt mij aan alsof ik een kinderlokker ben en zal dat blijven doen zolang wij hier wonen.

En dan hebben we het nog over een oud-Hollandse gewoonte. Halloween is ook al aan het overwaaien. Dat pak je aan met de methode Fry & Laurie.

1 opmerking:

  1. Ja leuk. Kijk ook eens naar de language sketch: http://www.youtube.com/watch?v=ZFD01r6ersw

    BeantwoordenVerwijderen