zaterdag 28 december 2013

Aardappelbatterij

Maak zelf thuis een batterij van aardappel, een stukje zink en een stukje koper.

Het filmpje duurt minder dan 3 minuten. (Publieksvraag: zal ik een scherper filmpje maken?)

Begin december twiette @sthrvntklstr (bedankt, S!) me dit artikel. Dat aardappel tussen koper en zink een elektrisch spanninkje geeft was misschien al wel bekend, maar Israëlische wetenschappers hebben ontdekt dat die spanning hoger en dus bruikbaar wordt als je de aardappel kookt.

Loket Diversen heeft dit experiment herhaald. (Wetenschappelijke ontdekkingen moeten herhaalbaar zijn, anders zijn ze noch wetenschappelijk noch ontdekkingen.) Het resultaat ziet u in bijgaand filmpje. Het werkt inderdaad! Met dezelfde schijf aardappel ongekookt ging het ledje niet branden.

Technische details

De ongekookte schijf aardappel gaf ongeveer 0,6 volt onbelast, met de Joule Thief als belasting zakte dat in tot ongeveer 0,4 volt, niet genoeg om het ledje te laten oplichten. Maar met de aardappel gekookt (3 minuten in een bodempje water in de magnetron) werd het meer dan 0,8 volt onbelast en werkte de Joule Thief wel!

Onderdelenvoorziening

Het koper had ik nog liggen, maar is verkrijgbaar bij de betere bouwmarkt. Het zink is van een afsnijstukje dat vrijkwam bij de vervanging van onze dakgoot. De onderdelen voor de Joule Thief had ik ook nog liggen vanwege mijn groeilampjesproject.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten